Eerste contact

Eerste contact

 

Eerste contact en de dagen erna

In het eerste telefonische contact waarin u ons het overlijden gemeld heeft maken we een afspraak met u wanneer wij naar u toe komen. Het tijdstip waarop we komen is afhankelijk van de situatie en kunt u zelf bepalen. Als u dat wenst komen we snel naar u toe, maar dt mag ook na een paar uren of zelfs de volgende dag. 

 

Wat moet er als eerste geregeld worden?

Graag leren wij u eerst een beetje kennen en horen van u wie de overledene was. Daarna bespreken we wat als eerste geregeld moet worden. Meestal is dat de laatste verzorging van het lichaam en de opbaring. We nodigen u uit om daarbij te helpen, de kleding wordt uitgezocht en we leggen de verzorgingsspullen klaar. Indien er sprake is van opbaren in een kist wordt deze uitgezocht. Daarna verzorgen we, al dan niet samen met u, het lichaam en de opbaring. Als het overlijden niet thuis heeft plaatsgevonden spreken we af wanneer en waar we gaan verzorgen en het lichaam naar toe gaan overbrengen. 

Als we hiermee klaar zijn bespreken we met u wat de komende dagen geregeld moet gaan worden en hoe wij u daarbij kunnen ondersteunen. Afhankelijk van de situatie, het tijdstip en de wensen spreken we af welke zaken direct geregeld moeten worden en welke op een later tijdstip kunnen. 

Voor we vertrekken inventariseren we uw wensen op welke dag de uitvaart zal plaatsvinden en welke locaties en personen hiervoor benaderd moeten worden. Vervolgens gaan wij contact met hen opnemen om te kijken of de uitvaart op het door u gewenste tijdstip en locatie kan plaatsvinden. Niet altijd lukt het om alles en iedereen gelijk goed op elkaar afgestemd te krijgen. In overleg met u bespreken we dan welk ander tijdstip of locatie voor u geschikt is. 

 

Wat kan op een later moment geregeld worden?

Wanneer de dag van de uitvaart gepland is kan de rouwkaart, advertentie of andere vorm van kennisgeving van overlijden en uitnodiging voor de uitvaart opgesteld worden. Het tempo waarin dit moet gebeuren is afhankelijk van de planning van de dag van de uitvaart. Belangrijk is dat iedereen die is uitgenodigd tijdig op de hoogte wordt gesteld. Het hoeft niet altijd snel, de tijd nemen voor ontwerp en tekst is een belangrijk onderdeel van het afscheidsproces waarin ieder die dat wil zijn of haar steentje kan bijdragen. En soms neemt het achterhalen van alle adressen ook best wat tijd in beslag!

Als de rouwkaart en advertentie geregeld zijn komt er meestal een beetje rust. We zetten met u op een rij wat er allemaal nog geregeld moet worden en spreken daarbij af wat u zelf wilt doen en wat wij hierin voor u kunnen betekenen. Wij kunnen u adviseren u over de mogelijkheden en denken daarin graag met u mee! Alle afspraken zetten wij voor u op een rij in het eerste globale draaiboek. Wij houden voor u het overzicht en zorgen ervoor dat alles juist en tijdig is geregeld voor de dag van de uitvaart. 

 

De puntjes op de i

Tot aan de dag van de uitvaart hebben we dagelijks contact. Meestal komen we daarvoor bij u langs, maar sommige families vinden het ook prettig om met ons te bellen, mailen of appen. Wij passen ons aan bij uw voorkeur en zorgen dat het draaiboek dagelijks wordt geactualiseerd. Op uiterlijk de dag voor de uitvaart nemen we het draaiboek nog een keer tot in detail met u door en zetten we de puntjes op de i. Daarna kunt u loslaten en zorgen wij ervoor dat de uitvaart geheel naar uw wens zal verlopen!

In de volgende stap leest u meer over de verzorging van het lichaam.

Contact met Addio Uitvaartzorg

Wilt u meer weten over onze diensten of vrijblijvend contact?

Vul gerust het onderstaande formulier in!